Op zaterdag 19 november deden teams van 14 scholen mee aan een groot debattoernooi op het Groene Hart Lyceum. De leerlingen streden tegen elkaar in drie onderdelen: Lagerhuis+, Hogerhuis en Retorica. Lyceumleerlingen hebben in samenwerking met de Debatunie dit toernooi georganiseerd.
De Benelux Debatcompetitie (BDC) wordt georganiseerd door de Debatstichting in samenwerking met partnerscholen. De competitie bestaat uit een serie Nederlandstalige debattoernooien verspreid over het schooljaar. De beste scholen kwalificeren zich voor de afsluitende ‘play-offs’ op 1 juli 2017. De winnaars mogen zich de beste scholierendebaters en -redenaars van de Benelux noemen. Het toernooi dat op het Lyceum werd georganiseerd, was de eerste van de reeks toernooien.
Een spannende dag
Zaterdag 19 november was voor ook de organisatie een spannende dag, omdat de competitie voor het eerst werd georganiseerd. ‘s Ochtends rond half tien druppelden de deelnemers binnen. Door de zenuwen bleven de muffins en donuts nog even onaangetast, maar na de eerste debatronde hadden de debaters letterlijk en figuurlijk de smaak te pakken. Na de tweede debatronde was het tijd voor de lunch en werden de etenstasjes van Van der Valk uitgedeeld. Na de lunch stonden nog twee debatrondes op het programma. De debatten werden gejureerd door oud-debaters van onder andere het Lyceum. Zo was het debattoernooi meteen ook een reünie.
Het Stedelijk Gymnasium Nijmegen (Hogerhuis), Werkplaats Kindergemeenschap (Lagerhuis+) en Bella Hendriks & Nathan Douenberg van het Haarlemmermeer Lyceum (Retorica) zijn met prachtige trofeeën naar huis gegaan.
Persoonlijke ontwikkeling
Het initiatief om samen met de Debatunie een toernooi te organiseren ligt bij drie bovenbouwleerlingen: Lizzy Groenenberg, Yessin Beyhan en Jenny Lam. Zij onderzoeken voor hun profielwerkstuk in hoeverre het verloop van een debat de mening van een jury beïnvloedt. Het toernooi hebben zij gebruikt om hun onderzoek uit te voeren. De leerlingen wilden hun passie voor debatteren graag delen. Door een toernooi te organiseren krijgen meer leerlingen de mogelijkheid te ervaren hoe leuk het is om mee te doen aan debattoernooien.
Marion Korevaar, docent Nederlands en betrokken bij het debattoernooi : “Leerlingen leren samenwerken, zijn in staat argumenten te beoordelen en kunnen hun eigen mening helder en bondig verwoorden. Daarnaast vergroot debatteren de algemene kennis, doordat leerlingen zich verdiepen in allerlei verschillende onderwerpen. Kortom, debatteren op school is een bewezen middel om jongeren voor te bereiden op actief burgerschap.”
Op de Facebookpagina van de Debatunie staan de foto’s >
(Foto’s door Erwin Korevaar)