Nieuws of nonsens in de klas
Vrijdag 1 juni mochten Marlous Beek en Pamela van Heuvelen, twee docenten van het Leerpark, deelnemen aan de docentendag ‘Nieuws of nonsens in de klas’. Het was een studiedag voor docenten uit de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Onderwerpen die aan bod kwamen waren medialogica, fake news, online journalistiek, filterbubbels en duiding.
De dag werd georganiseerd door Beeld en Geluid, het instituut voor mediacultuur in Hilversum. Dit deden ze in samenwerking met DROG, Mediawijzer.net en het Nederlands Debat Instituut. Docenten kregen tijdens deze middag meer inzicht over hoe nepnieuws wordt gemaakt, verspreid en verslonden. Nieuwsmakers creëren bewust of onbewust een eigen verhaal vanuit hun inzichten en meningen.
Medialogica in lessen mediawijsheid
De ochtend startte met een eye-opener door Maike Olij, media-innovator en journalistiek strateeg. Vervolgens vertelde Marc Josten, eindredacteur van het tv-programma Medialogica, hoe media van invloed zijn op de publieke opinie. Daarna kwam aan bod waarom medialogica in alle klaslokalen besproken moet worden. In verschillende sessies werd duidelijk hoe mediahypes ontstaan.
De twee docenten hebben zich ook nog verrijkt zich met workshops over debatteren in de klas. Na het spelen van de ‘slecht nieuws game’ hebben ze zelf een nepnieuwsbericht gemaakt. Tot slot brachten ze nog een bezoek aan de tentoonstelling Nieuws of Nonsens #demediamindfuck.
De bedoeling is om alles wat ze geleerd hebben mee te nemen in de lessen mediawijsheid.